reismeemetesmee.reismee.nl

Dag 7

Vandaag had ik een relax dagje. Het was weekend en ik wist niet zo goed wat ik moest doen. Ik wou een traditioneel dorpje bezoeken maar hoorde dat er iemand in het dorp is overleden dus ze zijn aan het rouwen en dan is het niet het goede moment om daar heen te gaan. Ik ga een andere keer als ik tijd heb. Dus ik ben thuis gebleven vandaag. Ik heb m'n boek gelezen, gespeeld met de kinderen en met de baby katjes. Familie van mijn gezin die naast ons wonen hebben baby katjes! Ik ben helemaal verliefd! (sorry David) Mijn 'broer' verzorgt ze en ze luisteren heel goed naar hem. Hij vertelde dat de moeder is weggehaald van de straat door mensen die de kat gaan eten. Ook zijn 4 babykatjes waarschijnlijk in iemands maag verdwenen :(
Ik zat voor het winkeltje van Afaf en kinderen liepen langs ze zongen de hele tijd: "white lady Hello, white lady Hello" alleen dan ik lokale taal.
Het was een rustig dagje maar ik verveelde me niet :)
Ik had nog lang gebeld met David (shout out)
S'avonds ging ik met het gezin 30 seconds spelen. Het was heel grappig want eerst snapten ze het niet en ze waren super blij als ze een woord geraden hadden

Dag 6

Ik werd wakker bij het gastgezin. Ik sliep niet zo goed. S'ochtends kreeg ik ontbijt. Brood met pindakaas. Ik ben bang dat ik na een tijdje helemaal klaar ben met dat brood met pindakaas maar ja. We dronken thee uit het theedoosje dat ik uit Nederland had meegebracht. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen vandaag. Er zijn geen andere vrijwilligers, dat vind ik wel jammer. Mijn gastmoeder heet Afaf (nu spel ik het waarschijnlijk helemaal verkeerd).
Er is een school dichtbij en die had een soort show waar alle kinderen een kleine presentatie deden en er uiteindelijk awards werden uitgereikt. Afaf ging hier heen om dingen uit haar winkeltje te verkopen. Ik ging mee en ging kijken naar de show samen met kadisha, een meisje uit de familie. Ik vond het leuk om te zien, helemaal als ze gingen dansen. Op het eind werd het wel een beetje saai en hoopte ik dat het snel afgelopen was. Smiddags wou ik naar het zwembad ik had kadisha gevraagd of ze mee wou. Ze wou graag mee. Ik zei tegen afaf dat ik daar graag heen wou met kadisha. Afaf zei dat kadisha nog te veel moest doen in het huis, schoonmaken. Ik vond het sneu dat een meisje van 16 nooit kan relaxen in haar weekend. Normaal gaat ze ook nooit naar het zwembad want dat is best duur voor hun. Ik stelde voor dat ik hielp en we het snel gingen schoonmaken en daarna naar het zwembad gingen. Dat was goed maar ik moest eerst oma zien te overtuigen toen we thuis waren. Kadisha durft over zoiets niks te zeggen tegen Afaf en haar oma. Ze is bang en laat mij aan het woord. Heel anders dan in Nederland.
Gelukkig was oma overtuigd en nadat kadisha de was had gedaan gingen we naar het zwembad. Merkhael (een jongen uit de familie) ging ook mee. Ik vond het zwembad echt super leuk! Er was harde Afrikaanse muziek en iedereen ging dansen! Ze kunnen ook allemaal super goed dansen!
Veel Ghanezen konden niet zwemmen dus bleven in het ondiepe water. Ik werd dan ook wel aangekeken omdat ik blank was en omdat ik kon zwemmen. Sommige vroegen mij of ik ze wou leren zwemmen. Het was heel leuk! Terugweg gingen we met z'n drieën op de motor. Ik heb hier zelfs mensen met z'n 5en op de scooter gezien.

Dag 5: naar het gastgezin

Vandaag ging ik naar mijn gastgezin waar ik de rest van de tijd verblijf.
Tijdens het ontbijt vannochtend praat de man van Namaawuu tegen mij over het geloof. Ik volgde vaak niet helemaal wat hij zei. Namaawuu voelde zich niet zo goed dus ze ging nog even rusten. Ik ging een boek lezen. Wel een relaxte ochtend.
In het begin van de ochtend gingen we naar de moskee. Het is namelijk vrijdag en dan komt iedereen daar om te bidden. Namaawuu gaat naar binnen om te bidden. Ik vond het leuk om te zien dat zo veel mensen te gelijk bidden. Ik wachtte buiten. Buiten bidden wat mannen. Voor het bidden wast iedereen zich eerst goed. Kinderen vinden het raar maar leuk om mij te zien, omdat ik blank ben. Op een gegeven moment stonden er wel bijna 20 kinderen om mij heen. Ik voelde me wel een beetje opgelaten.
Toen Namaawuu klaar was gingen we de school bezoeken waar ik de komende tijd zal zijn, de Greater Height school. Het was een privé school en de directrice is een Canadese. Ze was er helaas niet want ze is nu in Canada. Namaawuu vertelde mij dat deze school niet vergelijkbaar was met een gemiddelde Ghanese school. Dat vond ik wel jammer, dus ze wou ook nog andere scholen met mij bezoeken in de tijd dat ik hier ben.
We gingen terug naar het kantoor van ontmoet Afrika want daar is haar familie en ze wou kijken of we daar konden eten. Toen ging haar brommer stuk. We namen een taxi naar huis. Ik werd door haar dochter naar het gastgezin gebracht. Mijn gastmoeder is een lieve vrouw van 33 jaar en ze heeft een zoontje van 5 jaar. Haar man heb ik nog niet ontmoet want die was weg voor een begrafenis.
We dronken thee en toen ging ik slapen.

Dag 4

Ik mocht uitslapen vandaag :) dus ik sliep tot 8 uur s'ochtends. De rest van de familie stond rond kwart voor 3 op om te bidden. Ze zijn moslims. In de nacht hoorde ik ook harde geluiden van de kerk.
We eten ontbijt en daarna vertrekken Namaawuu en ik op de scooter naar het kantoor van ontmoet Afrika. Ik vind het ritje op de scooter super leuk want dan kan je de omgeving goed zien. Het kantoor is naast het winkeltje van Namaawuu. Ze verkoopt snoepjes en drinken in haar winkeltje. Het is dicht bij een school dus in de pauze is het heel druk in haar winkeltje. Ik hielp een beetje mee. We gingen ook naar haar familie want die woonde daar heel dichtbij. Het was leuk om ze te ontmoeten. De moeder van Namaawuu wordt uiterst goed verzorgd, want oude mensen staan heel hoog in de hiërarchie. We hebben gegeten bij de familie. Een Ghanees gerecht maar het was verrassend lekker. Namaawuu vertelde me een paar dingen die ik moest weten, hoe je je kleed bijvoorbeeld maar ook hoe je om gaat met jongens die je nummer vragen. Ze vertelde me dat ontmoet Afrika ook geld inzamelt om arme kinderen naar school te krijgen of gehandicapte mensen ondersteund. Er kwamen toevallig twee meisjes langs het kantoor om te vragen of Namaawuu nog een deel van haar schoolboek wou betalen. Namaawuu zag ook dat een van de meisjes niet de schoolschoenen droeg die ze voor haar had gekocht. Ze waren kapot gegaan maar ze konden er niet voor betalen. De ouders van het meisje waren overleden en ze had tranen in haar ogen. Het brak m'n hart en realiseerde dat wij het zon goed hebben. Niet eerlijk.
Namaawuu en ik gingen naar het centrum en bezochten de markt. Het was leuk! Mensen gingen ook bidden in het centum want dat moet om de zo veel uur. We gingen in een tuktuk terug.
Thuis heb ik gespeeld met haar zoontjes. We hebben gekaart en ik heb twister met ze gespeeld.

Dag 3

Ik ben met de bus van Accra naar Tamale gereisd. Het was een busrit van 13 uur ongeveer. De bus was gelukkig wel comfortabel. Airco, lekkere stoelen en je kon zelfs je telefoon opladen. Door de busrit heb ik veel van Ghana kunnen zien, natuur en dorpjes langs de weg. Het is het droogseizoen hier nu en dat is wel te zien. De grond is droog en er is vooral zand. De dorpjes zijn gemoedelijk maar arm.
Je ziet ook veel geiten rond de huizen lopen.
Ik vond de busreis heel erg meevallen. De vrouw naast mij in de bus heb ik drop laten proeven. De zoete drop vond ze wel lekker :)
Namaawuu heeft me van het station in Tamale opgehaald. Ik slaap nu eerst 2 nachtjes bij haar zodat ze mij een beetje wegwijs kan maken en vertellen wat ik moet doen en wat ik niet moet doen. Ze is heel lief! Ze heeft een man en 4 zonen die thuis wonen en een mooi huis. Ze heeft eten voor me gemaakt. We hebben geketst en toen ging ik slapen.

Dag 2: Accra

Toen ik wakker werd kreeg ik ei met ui op een broodje als ontbijt! Lekker!
Ik stond om half 8 op en voor mijn doen is dat al best wel vroeg. Ik was dus ook bijna geshockeerd toen Victoria vertelde dat zij om half 3 uit bed stapte om aan de slag te gaan.

Victoria en ik gingen eerst naar de bank om geld te wisselen. Ik heb een kijkje  genomen bij haar kerk en daarna gingen we een kaartje voor de bus naar Tamale kopen.
Vervolgens gingen we een simkaart kopen. Het kantoor waar we de simkaart kochten had airco en dat kon ik wel even gebruiken. Ik moet nog wel een beetje wennen aan de hitte.
Toen gingen we naar de markt. We gingen er heen met een trotro. Dat is hier het openbaar vervoer, Een klein busje.
De markt was super groot en druk. Veel gekleurde kleding en mensen die dingen op hun hoofd droegen. Alles kan je krijgen op de markt daar. Ik heb snoepjes gekocht en die hebben we gegeten bij Victoria thuis. Ook heb ik een rok en jurk gekocht.
Daarna gingen we naar het strand. Victoria en ik gingen daar lunchen. Ik hoorde dat er frietjes waren en ik was vet blij. Ik bestelde de frietjes maar er ging wat mis en kreeg uiteindelijk rijst. Gelukkig eet ik de komende weken waarschijnlijk geen rijst....
We gingen weer terug naar het huis en we gingen avondeten. (Rijst)
Het was lekker!
Ik heb nog even gevoetbald met de kleine kinderen uit de familie.
Morgen ga ik vroeg met de bus naar Tamale.

Eerste dag

Ik lig na een dag reizen in een bed bij Veronica thuis. Een echt Afrikaans gezin. Heel veel zusjes, kinderen, vrouwen en wat mannen. Ik snap de familiesamenstelling nog steeds niet helemaal. Ik heb een goeie reis gehad. Op het uitzwaai moment met papa en mama dacht ik wel even bij mezelf: "oh neee, waarom doe ik dit ook alweer?"
Maar toen ik aankwam in Ghana keek ik wel m'n ogen uit. De mensen op het vliegveld waren meteen heel aardig. De vrouw bij de paspoort controle vroeg hoe m'n verjaardag was en een andere vrouw die daar werkte vroeg of ik wel opgehaald werd omdat ze bezorgd was. Ze gaf me haar nummer voor als ik toch niet werd opgehaald, dan kon ik altijd bij haar terecht. Super lief!
Gelukkig was Veronica er wel en we gingen samen in de taxi naar haar huis toe. Ik zag onderweg vrouwen die grote manden met fruit op hun hoofd droegen. Echt mooi Afrikaans vond ik dat! Ik zag ook de armoede want er liggen geregeld mensen langs de weg op straat te slapen. Dat is natuurlijk niet leuk om te zien.
Bij Veronica thuis kreeg ik broodjes met pindakaas en thee. Er was een heel klein schattig meisje die de hele tijd bij mij wou zijn. Ze praten wel veel in de lokale taal en dan kan ik niet meedoen maar kijken naar deze mooi mensen is ook heel vermakelijk.
Ik heb gelukkig in een van in de kamer want het is hier super warm.
Slaap lekker!

Blog gemaakt

Vandaag een productieve dag gehad want ik heb een blog aangemaakt. Jeeej