reismeemetesmee.reismee.nl

Dag 17

Vannochtend moest ik vroeg op. Om 7 uur fietste ik naar de school. Ik had twee lessen in de ochtend. De lesjes waren niet zo'n succes. De kinderen waren zo wild en druk. Ze duwen elkaar om vooraan te staan en ze schreeuwden de hele tijd: Madam! Madam!
Na de lesjes ging ik naar huis. Heel even rusten en ik ging een ananas kopen voor lunch. Lekker!!
Na de lunch ging ik weer naar de school, gelukkig gingen deze lesjes heel goed en het was leuk!
Het was Valentijnsdag en Afaf vertelde me dat het hier niet zo veel gedaan wordt aan Valentijnsdag. Ze noemen het chocolate day en veel eten dan wat chocola. Dus ik kocht wat chocola voor het gezin.
S'avonds ging ik met Mizema (vader) op de motor rijst ophalen bij een etenstent verderop. We dronken cola bij het eten. Het voelde als een feestmaal. We hadden gezellig gekletst.

Dag 16

Gister (dag 15) ben ik s'ochtends na het ontbijt en nog even gezwommen te hebben met de taxi en bus weer naar huis gegaan. Ik heb genoten van het weekend.
Thuis heb ik niet zo veel gedaan. Ik heb voorbereidingen voor de gymlesjes gemaakt.

Vandaag ben ik s'ochtends door Namaawuu opgehaald en ging ik naar de kleine school. Namaawuu vind ik altijd heel leuk! Ze is geïnteresseerd in me en dat mis ik soms een beetje bij mijn gastmoeder.
Vandaag was de eerste keer dat ik lesjes ging geven op de kleine school. Het was heel leuk! De kinderen luisterden veel beter dan op de andere school. Misschien ook omdat het een iets kleinere was.
Een leraar heeft mij in de middag naar het kantoor van ontmoet Afrika gebracht en later heeft Namaawuu mij naar huis gebracht. Thuis heb ik gekaart met de familie en yahtzee gespeeld.
Nu ga ik zo eten... we eten jam. Dat smaakt naar een soort ongegaarde aardappel en wordt hier veel gegeten.

Dag 14

Vanochtend ben ik vroeg opgestaan voor de safari. Ik kon gelukkig sokken van iemand lenen want we gingen wandelen. Met een groep en een gids gingen we door het park lopen en konden we vrij dicht bij de olifanten komen. Super leuk! Naast olifanten zagen we antelope en apen. Het was heel leuk!
Toen we terug kwamen was het nog steeds vroeg en ik had ontbijt met andere vrijwilligers die ik daar had ontmoet. Daarna heb ik de hele middag aan het zwembad gechilld en zelfs een pizza gegeten, Woohooo! Vanaf het zwembad had je een prachtig uitzicht over het park en kon je soms olifanten zien drinken uit een meertje.
Toen ik naar mijn kamer toe liep was er opeens een grote aap en die rende hard op mij af. Ik was heel bang en dacht: 'oh nee! Ik heb de hondsdolheid inenting niet gehad'
De aap kreeg de tas van het meisje dat naast mij liep, want daar zaten worstjes in.
Smiddags ontmoette ik nog meer vrijwilligers, we gingen samen eten. Was heel gezellig!

Dag 13: naar Mole National Park

Vandaag ging ik s'ochtends vroeg naar Mole National Park. Mijn 'broer' bracht mij naar de bus. Helaas werkt het hier zo dat de bus pas vertrekt als de bus vol is. Ik moest 3 uur wachten voordat we konden vertrekken. Met de bus naar Larabanga en daarna met de taxi naar het park.
In de begin van de middag kwam ik aan in het National Park. Ik heb daar lekker patatjes gegeten (jeeeej!) en lekker gezwommen in het zwembad met een prachtig uitzicht! Er zijn hier andere toeristen daar heb ik mee gekletst.
Ik heb pasta gegeten als avondeten en daarna ging ik op safari. We gingen met een groepje op pad. We zaten boven op een jeep en ik had een grote zaklamp gekregen om mee te schijnen. We hebben 2 soorten antelope gezien, een krkodil van ver weg, een genet cat, een stekelvarken, 2 soorten mancous en wat vogels :) Het was heel leuk! Ik had best wel veel gespot! Het was helaas wel lastig om foto's te maken omdat het donker was en de dieren niet heel lang stil zitten meestal. Morgen vroeg ga ik weer op safari.
Weltrusten!

Dag 12

Ik sla dag 11 even over want dat was een luie dag voor mij. Ik was moe die dag en ging kijken in de kleuterklas op de Greater Height school. De kinderen zijn 4/5 jaar oud en hebben al huiswerk! Ze moesten veel herhalen in de les. Wel honderd keer de maanden van het jaar en de dagen van de week zeggen en alles spellen. Ik viel bijna in slaap haha.

Oke nu over dag 12. Ik was s'ochtends vrij. Ik had een beetje uitgeslapen en ik ging m'n kleren wassen. Ik had het een keer een beetje geoefend met Afaf. Het lukte me om mijn kleren schoon te krijgen :)
Tussen de middag had ik rijst als lunch met Afaf en een vriendin van haar. Rijst met m'n handen eten was soms nog wat lastiger.
Smiddags ging ik naar school. Ik ging weer gymles geven.
Dit keer was David er wel. Als hij er bij is is er toch wat meer orde. We speelden mijn spellen en de kinderen vonden het heel leuk!
Als de kinderen pauze hebben komen de kinderen van groep 4b naar mij toe. Ze zijn heel enthousiast en ze willen allemaal aan mij zitten. Ze willen m'n huid en haar voelen en m'n spullen voor mij dragen. Het zijn lieve meiden!
Na school fietste ik op mijn fietsje weer naar huis. Toen ik thuis kwam hoorde ik Saad al weer roepen:"Lisa! Lisa! Lisa!"
Ik gaf Saad en Baba een tennisbal en we speelden er mee. Ze vonden het helemaal geweldig.

Dag 10: eerste gymles

Vandaag heb ik voor het eerst gym gegeven op de Greater heights school. Ik had verwacht dat de gymleraar David er zal zijn en mij zou begeleiden of dat ik eerst een keer bij hem zou kijken. Maar hij was er niet..
Dus ik moest het helemaal alleen doen. De kinderen werden al wild van het woord gym. Ze vinden het super leuk!! Hierdoor was de les wel beetje chaotisch en de kinderen vinden het moeilijk spellen te begrijpen. Toch was het wel leuk! Tussen de middag ging ik naar huis en ging ik verderop wat rijst kopen als lunch. Het fietsen in de middag is super heet!
Smiddags weer 2 klassen gym gegeven. Weer chaotisch maar wel leuk! De kinderen zijn enthousiast en ze noemen mij de hele tijd madame. Ze willen graag m'n spullen voor me dragen.

S'avonds viel de stroom uit. Dat gebeurt wel vaker. We zitten dan gezellig bij kaarslicht. We zitten vaak voor het winkeltje van Afaf nog een beetje te kletsen.

In de nacht hoor ik soms een super hard geluid. Dan schrik ik me een hoedje. Het zijn de mangos die uit de boom vallen uit de mangoboom naast mijn kamer.

Dag 9

Vanochtend fietste ik naar het kantoor van ontmoet Afrika. Namawuu en ik bezochten de school van 2 meisjes die Ontmoet Afrika ondersteund. Met sponsorgeld zorgt ontmoet Afrika er op dit moment voor dat 12 kinderen naar school kunnen. Ze ondersteunden eerst 46 kinderen, maar er is op dit moment niet genoeg geld. (Wil je doneren het mag altijd en ze zijn er super blij mee! Stuur me een berichtje) Op de school gaven we de kinderen de schoolboeken die Namaawuu voor ze had gekocht.
Ook verkoopt ontmoet Afrika tassen die door gehandicapte vrouwen zijn gemaakt.

Later gingen we naar een andere school. Het is een hele kleine school in een wat afgelegen buurt. Een man heeft de school opgezet omdat de kinderen uit de buurt niet naar school gingen omdat de scholen te ver weg waren en het vervoer te duur. Een mooi initiatief! De school bestaat nu een jaar en heeft rond de 40 kinderen. Ze willen het de komende tijd proberen uit te breiden. Ik heb besloten om op maandag en dinsdag daar les te geven. Ik denk dat ik de materialen aan die school ga geven. Ze hebben het daar meer nodig, want er is nog helemaal niks aan materiaal.

In de middag ben ik met Namaawuu naar het centrum gegaan om wat boodschappen te doen en we zijn naar het ziekenhuis geweest. Ik dacht voor Namaawuu zelf maar toen we er kwamen gingen we iemand bezoeken. Ik vond het leuk om even in het ziekenhuis te kijken om het verschil te zien met Nederland. In Nederland is het ruimer en schoner met meer apparatuur. We gingen nog even op de kraamafdeling kijken :)

Aan het eind van de middag fietste ik terug naar huis. We aten een soort spaghetti. Jeeeej!!

Het meisje uit de familie kwam naar Afaf en mizime (mijn gastvader) huilend. Ze kwam vragen of ze wouden helpen want haar broers zouden haar gaan slaan. Ze ging s'avonds uit huis en dat mag niet. Haar moeder en oma denken dat ze stiekem een vriendje heeft. Dan wordt je geslagen met de hand of met de zweep. Het is hier heel normaal om de zweep te gebruiken. Dat zijn wij in Nederland niet gewend..
Ze hebben de zweep nog niet op mij gebruikt gelukkig ;)

Dag 8

Vandaag ben ik naar de school geweest. Namaawuu heeft me gebracht en opgehaald. Op de school ben ik geïntroduceerd bij alle leraren. Dat waren heeeeel veel. Als ik in de klassen kwam met de jongere kinderen waren ze op een of andere nooit wat aan het doen en was er vaak chaos in de klas. In de wat hogere klassen was de veel minder het geval. Ik heb David de gymleraar ontmoet en met hem dingen besproken. Ik heb een rooster gekregen en ga gym geven aan de kinderen van 5 t/m 9 jaar. Op de donderdag ga ik helpen bij de kleuters. Ik ben blij dat ik nu weet wat ik ga doen en ik heb er zin in. Woensdag ga ik beginnen want morgen bezoek ik nog een andere school met Namaawuu.
Smiddags heb ik met namawuu een ritje op de scooter gemaakt naar het centrum en heb ik een fiets gehuurd voor de rest van de tijd dat ik hier ben.
Een klein jongetje uit de familie, Saad, volgt me overal. Hij vind me volgensmij wel leuk en hij noemt me Lisa. Dat was een vorige vrijwilliger dus nu noemt hij alle blanke meisjes Lisa.