reismeemetesmee.reismee.nl

Dag 21

S'ochtends fietste ik naar het kantoor van ontmoet Afrika. Daar werd ik opgehaald door de zoon van Namaawuu. We gingen naar hun huis en Namaawuu liet me fotoboeken zien van toen zij in Nederland was. Ze vertelde dat het niet makkelijk voor haar was in begin om met blanke mensen om te gaan omdat haar huisbaas meer geld ging vragen. Ze vertelde dat mensen toen nog dachten dat wij in Europa gewoon geld kunnen drukken wanneer we willen. Door haar tijd in Nederland heeft ze geld opgehaald en verdient zodat ze het huis dat ze nu heeft kon bouwen.
Smiddags bracht Namaawuu mij naar Sognalië, een traditioneel dorpje naast Tamale. Een man nam mee door het dorpje en we gingen af en toe in een huis om iets te bekijken. We gingen kijken naar het babywassen. De eerste 3 maanden word dat niet door de moeder gedaan maar door een oudere vrouw die een soort kraamhulp is. We hebben gekeken bij een katoenspinner. Een vrouw die van het katoen het draad maakt door het op een tol te draaien. Heeeel veel werk!
We gingen naar een vrouw die Koeliekolie maakt. Dat is een snack gemaakt van pinda's in een ringvorm. Ik heb zelf het ook nog gemaakt.
Ook ging ik naar een meneer die de toekomst voorspeld. Hij deed steentjes,schelpjes en muntjes in een bakje en schudde het de hele tijd en deed ze dan in het bakje en uit en er weer in enzovoort. Door dat te doen kon hij mijn toekomst zien. Ik vond het een beetje wazig maar wel grappig. Ik heb zijn voorspellingen opgeschreven dus we zullen zien of het uit komt. Het was gelukkig wel allemaal positief :)
Op het eind bezochten we nog de chief. De baas van de gemeenschap. Het voelde alsof ik uber respectvol tegen deze man moest zijn. Hij zei niet veel want hij kon net zoals de andere mensen uit het dorp geen Engels.
Ik vond het heel leuk om al die dingen te zien!
Iemand heeft mij terug gebracht naar het kantoor van ontmoet Afrika en Namaawuu en ik gingen
naar het centrum om wat dingen te kopen voor in Namaawuu's winkel.
Overal op straat ligt heel veel afval! Het is heel zonde van de natuur dat mensen hier alles gewoon op de grond pleuren. Als ik vraag naar een prullenbak word er gewezen naar de grond.
Thuis heb ik thee gedronken en met Saad gespeeld en xfactor gekeken met Afaf. Het was een leuke dag!

Reacties

Reacties

Johan

Leuke dag!

Inge

Leuk om te lezen! Mooi avontuur.Geniet nog even.

Monique

Wat een andere wereld Esmee, fijn dat je kunt helpen ...dikke knuffel van ons ...??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!